OPODON MATKAEHDOT

Yleiset matkaehdot – kaikille matkoillemme

Sinun pitää olla vähintään 18-vuotias, jotta voit tehdä varauksen yritykseltä Opodo. Opodo ei vastaa alle 18-vuotiaista yksin matkustavista lapsista, vaan pyydämme näissä tapauksissa kääntymään suoraan lentoyhtiön/hotellin puoleen.

Matkustaja on velvollinen tarkistamaan, että varauksessa oleva nimi vastaa passiin kirjoitettua nimeä.

Matkustaja vastaa ilmoitetun sähköpostiosoitteen oikeellisuudesta. Matkustajan tulee ottaa välittömästi yhteyttä yritykseen Opodo, jos varausvahvistus ei saavu varauksen tekemisen yhteydessä. Jos vahvistusta ei tule, älä varaa uutta matkaa ottamatta ensin yhteyttä yritykseen Opodo.

Tehtäessä varauksia yritykseltä Opodo kaikki yleinen yhteydenpito tapahtuu sähköpostitse. Matkustaja on velvollinen tarkistamaan sekä meno- että paluumatkan lentoajat ja mahdolliset aikataulumuutokset.

Opodo ei vastaa teknisistä ongelmista tai hintavirheistä, jotka ovat sen hallinnan ulkopuolella. Pidätämme itsellämme oikeuden ottaa matkustajaan arkisin yhteyttä 24 tunnin kuluessa koskien tehtyyn varaukseen liittyviä mahdollisia muutoksia. Mikäli rahat on veloitettu, niiden palautuminen tilille voi kestää enintään viisi pankkipäivää. Huomaa, että nämä ovat pankin sääntöjä, joihin emme voi vaikuttaa.

Opodo noudattaa lentoyhtiöiden/hotellien/junayhtiöiden varaussääntöjä. Varauksen yhteydessä matkustajan liput toimitetaan välittömästi. Lentoliput toimitetaan sähköisesti, eli et saa meiltä paperilippua, vaan teet lähtöselvityksen varausnumeron ja passin avulla.

Ostettu lentolippu pitää käyttää lentolipussa ilmoitettuihin matkoihin ja annetussa järjestyksessä. Jos lentolippu on meno-paluulippu, pelkästään paluumatkan käyttäminen ei ole mahdollista. Lentoyhtiöllä on oikeus peruuttaa koko lippu, jos matkustaja ei käytä ensimmäistä matkaa.

Syntymättömälle lapselle ei voi tehdä varausta. Et voi tehdä varausta ilmoittamalla nimeksi esim. ”vauva”, koska tilauksen yhteydessä pitää ilmoittaa passin mukainen oikea nimi.

Jos matkustajalla on päällekkäisvaraus, lentoyhtiö voi peruttaa matkat. Tämä koskee myös tapauksia, joissa varaukset on tehty eri matkatoimistoissa. Päällekkäisvarauksella tarkoitetaan kahta tai useampaa varausta, joissa on sama matkustajan nimi varattuna samalle lentoyhtiölle. Emme vastaa peruutuksista, jotka lentoyhtiöt tekevät pitäessään varausta päällekkäisvarauksena.

Matkustaja vastaa siitä, että hänellä on voimassa oleva passi, viisumi, kauttakulkuviisumi ja muut mahdolliset tarvittavat asiakirjat sekä tarvittavat rokotukset. Monissa maissa passin pitää olla voimassa vähintään kuusi kuukautta paluupäivän jälkeen. Viisumisäännöt muuttuvat jatkuvasti. Jos olet aiemmin matkustanut johonkin maahan tarvitsematta viisumia, tilanne kannattaa tarkistaa uudelleen.

Palautusoikeus
Etämyyntiä koskevan lain mukaan palautusoikeus ei koske matkoja.

Yrityksen Opodo vastuu matkan toteutumisesta
Opodo välittää eri toimittajien tuotteita eikä siksi vastaa tapahtumista, jotka liittyvät matkan toteutumiseen. Esimerkkejä tällaisista tapahtumista ovat kadonneet matkatavarat, lennon hintaan kuulumattomat matkatavarat, peruutetut lennot ja aikataulumuutokset. Kyseinen vastuu on lento-/junayhtiöillä, joten mahdollisissa reklamaatiotapauksissa tulee ottaa suoraan yhteyttä vastuulliseen lentoyhtiöön tai junaoperaattoriin. Kadonneista tai vahingoittuneista matkatavaroista on aina ilmoitettava paikan päällä vastuulliselle lentoyhtiölle tai junaoperaattorille.

Reklamaatiot
Jos matkan aikana ilmenee virheitä, jotka voivat antaa aihetta reklamaatioon, yritykseen Opodo on otettava yhteyttä välittömästi. Jos Opodo on suljettu ja reklamaatio koskee hotellia, soita hotellipäivystykseemme. Numeron löydät vahvistuksesta.

Jos saat korvausta suoraan toimittajalta matkan aikana tai jos meihin ei ole otettu yhteyttä matkan kuluessa, oikeus jälkikäteen maksettavaan korvaukseen raukeaa.

Reklamaatiot tehdään verkkosivuillamme (kohdassa ota yhteyttä). Ilmoita varausnumero ja yksityiskohtainen kuvaus ongelmasta. Liitä reklamaation oheen mahdolliset kuvat tai kuitit. Jotta reklamaatio käsiteltäisiin, sen tulee olla meillä viimeistään kuukauden kuluttua matkan päättymisestä.

Matkanjärjestäjän vakuudet
Opodo on asettanut matkanjärjestäjän vakuudet Ruotsin viranomaisille (Kammarkollegiet). Vakuudet koskevat ainoastaan lento- tai junalippujen ostoa, kun samassa vahvistuksessa on hotelli. Vakuudet eivät koske vain lentolippujen ostoa.

LENNOT – erityisehdot, jotka koskevat pelkän lentomatkan varaamista

Hintamme sisältävät kaikki verot ja maksut. Niiden lisäksi paikan päällä hintaan voidaan lisätä seuraavia kustannuksia.

• Paikalliset lentokenttäverot (esim. Thaimaassa).

• Paikalliskuljetukset lentokenttien välillä koneen vaihdon yhteydessä (esim. New Yorkissa, Pariisissa ja Lontoossa).

• Huomaa, että jotkin lentoyhtiöt veloittavat maksun lentokentällä tehtävästä lähtöselvityksestä. Suosittelemme siksi lähtöselvitystä internetissä lentoyhtiön verkkosivuilla.

Kuljetussäännöt
Matkustajan vastuulla on perehtyä lentoyhtiön kuljetussääntöihin, nk. ”conditions of carriage for passengers and baggage”. Täältä löydät yleisimpien lentoyhtiöiden kuljetussäännöt. Muiden lentoyhtiöiden osalta löydät vastaavat tiedot lentoyhtiön kotisivulta.

Matkatavarat
Matkustajan vastuulla on ymmärtää matkaa ja matkatavaroita koskevat säännöt. Matkustajan vastuulla on myös varata erikseen erikoismatkatavaroiden kuljetus (esim. golf-bag). Huomiothan, että tästä saattaa aiheutua lisäkuluja ja että erikoismatkatavaran kuljettamista ei voida taata etukäteen. Huomioithan myös, että matkatavara/t eivät aina sisälly valitun lipun hintaan. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä Opodo asiakaspalveluun varmistaaksesi, mitä lipun hintaan sisältyy.

Peruutukset ja muutokset
Lentolipun peruutuksiin ja muutoksiin sovelletaan lentoyhtiön ehtoja. Lentoyhtiön säännöistä riippumatta yrityksellä Opodo on oikeus lentoyhtiön maksun lisäksi periä hinnaston mukainen korvaus.

Suosittelemme hankkimaan peruutusturvamme, joka koskee esim. äkillisiä sairastumisia ja kuolemantapauksia.

Matkan muutokset ja peruutukset tehdään aina puhelimitse. Jos Opodo on suljettu ja lähtö on 24 tunnin kuluessa, tee peruutus ottamalla yhteyttä suoraan lentoyhtiöön ja ilmoita asiasta yritykselle Opodo sähköpostitse.

Opodo ei vastaa muutoksen yhteydessä mahdollisten lisäpalvelujen (kuten matkatavaroiden ja istuinpaikkojen) siirtymisestä uudelle varaukselle.

Aikataulumuutokset/peruutetut lennot
Matkustajan vastuulla on tarkistaa säännöllisesti lähtöajat lähtöön saakka sekä päivää ennen paluumatkaa. Aikataulumuutosten / lentojen peruutusten yhteydessä tieto uudesta aikataulusta lähetetään aina varauksessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.


Opodo ei vastaa sähköposteista, jotka eivät jostain syystä tavoita vastaanottajaa, esim. roskapostisuodattimeen jääneistä sähköposteista.

Lentoyhtiöt eivät ota huomioon mahdollisia vaikutuksia liittymälentoon, ellei kyseinen matka ole samassa varauksessa.
Lentoyhtiöt vastaavat aikataulumuutoksista, joista Opodoja ei voi vaatia vastuuseen. Jos lentoyhtiö sallii varauksen peruutuksen aikataulumuutoksen vuoksi, lipun hinta maksetaan takaisin käsittelypalkkiota lukuun ottamatta. Opodo veloittaa käsittelypalkkion myös, jos lentoyhtiö on antanut vaihtoehdon samalle päivälle kuin tehty varaus ja asiakas toivoo vapaaehtoista muutosta toiseen vaihtoehtoon.

Muutoskelpoinen lippu - ehdot
Useimmat lentoliput eivät ole lentoyhtiön sääntöjen mukaisesti muutos- tai hyvityskelpoisia. Opodo tarjoaa Muutoskelpoisen lipun, jonka ostamalla voit tehdä lippuun muutoksen lentoyhtiön säännöistä riippumatta.
Opodo tarjoaa Muutoskelpoisen lipun omana palvelunaan, joten lentolippu ei välttämättä ole muutoskelpoinen lentoyhtiössä. Siksi kaikki Muutoskelpoiseen lippuun liittyvät muutokset pitää tehdä asiakaspalvelumme kautta. Palvelu on henkilökohtainen, eikä sitä voi siirtää toiselle.
Palvelu varataan ja maksetaan samanaikaisesti matkavarauksen yhteydessä, eikä sitä voi lisätä jälkikäteen. Muutoksen yhteydessä matkustajan pitää ottaa yhteyttä Opodo-asiakastukeen puhelimitse. Muutos pitää tehdä aukioloaikanamme ja vähintään 24 tuntia ennen alkuperäistä lähtöä.
Muutosta ei ole tehty, ennen kuin Opodo on vahvistanut sen sähköpostitse. Tuotetta tarjotaan ainoastaan lentovarauksille.
Opodo ei vastaa muutoksista, joita ei ole tehty siksi että matkustaja ei ole ottanut yhteyttä asiakaspalveluumme.
Muutoskelpoinen lippu sallii lentomatkan muutoksen paikkatilanteen mukaan samassa hintaluokassa. Jos alkuperäistä lippua vastaavassa hintaluokassa ei ole tilaa ja lipun voi muuttaa kalliimmaksi lipuksi, matkustaja vastaa itse erotuksesta ja muutokseen mahdollisesti liittyvistä lisäkuluista.
Muutos on mahdollinen ainoastaan samassa lentoyhtiössä, joka olisi toteuttanut alkuperäisen kuljetuksen.
Muutoskelpoinen lippu:

  • Ei salli kohteen muutosta meno- eikä paluumatkalla.
  • Ei salli nimen oikaisua/muutosta.
  • Lennot pitää käyttää alun perin varatussa järjestyksessä.
  • Matkaa voi muuttaa vain yhden kerran. Kun muutos on vahvistettu, Muutoskelpoinen lippu on käytetty.
  • Muutoskelpoinen lippu -tuotetta ei makseta takaisin, jos matka peruutetaan.
  • Jos muutos tarkoittaa, että joku matkustajista ei ole enää oikeutettu erikoishintaan (esim. vauva), matkustaja maksaa itse erotuksen uudesta lipusta.
  • Opodo ei vastaa viisumiin liittyvästä tiedottamisesta, jos matkan kesto pitenee.
  • Muutoksessa matkan pitää olla päättynyt vuoden kuluessa varaustilanteesta.
  • Opodo ei vastaa muutoksen yhteydessä mahdollisten lisäpalvelujen (kuten matkatavaroiden ja istuinpaikkojen) siirtymisestä uudelle varaukselle.
  • Lipun päivitys korkeampaan matkustusluokkaan samassa lähdössä ei ole sallittua.
  • Lipun muuttaminen niin kutsutulla stop over -palvelulla ei ole sallittua.
  • Uusi matka voi toteutua aikaisintaan 24 tunnin kuluttua siitä, kun asiakaspalveluun on otettu yhteyttä puhelimitse.
  • Opodo ei vastaa lentojen loppuunmyynnistä, jolloin muutokset eivät ole mahdollisia.


  • LOW COST – erityisehdot

    Opodo myy halpalentoyhtiöiden erikoislippuja, joihin liittyy erityisehtoja. Näissä on merkintä ”Low Cost”. Kun varaat ”Low Cost” -matkan verkkosivuillamme, välitämme tietosi lentoyhtiölle. Varaus tehdään suoraan varaajan ja lentoyhtiön välillä. Kun varaus on tehty valmiiksi, saat sähköpostilla kaksi varausvahvistusta, yhden lentoyhtiöltä ja toisen yritykseltä Opodo. Lentoyhtiöltä saamasi varausnumero tarvitaan lähtöselvityksessä. Vastaat kaikkien varaustietojen oikeellisuudesta. Jos haluat tehdä muutoksen tai peruutuksen, ota yhteyttä suoraan lentoyhtiöön ja ilmoita lentoyhtiön varausnumero.
    Yrityksen Opodo varausmaksu halpalennoista veloitetaan varauksen yhteydessä. Toimitamme vahvistuksen lentoyhtiöltä tehdystä varauksesta, minkä jälkeen lentoyhtiö veloittaa varaajalta lennon veroineen. Useimmat halpalentoyhtiöt veloittavat enintään XX euron suuruisen varausmaksun henkilöä kohden. Varausmaksusta tiedotetaan lentoyhtiön varausvahvistuksessa. Kaikki maksut lennon hinta mukaan lukien voidaan ilmoittaa ja veloittaa muussa valuutassa (esim. GBP). Lisäksi lentoyhtiöt voivat veloittaa lisämaksuja lähtöselvitetyistä matkatavaroista sekä lennolla tarjottavista ruoista ja juomista.

    LENNOT + HOTELLI – erityisehdot, jotka koskevat lento+hotelli-paketin varaamista

    Yleisten valmismatkaehtojen lisäksi sovellamme seuraavia eritysehtoja lento+hotelli-paketin osalta.

    Tarkistakaa oheisen linkin kautta ajantasalla olevat Suomen kansalaisia koskevat viisumimääräykset: www.visumservice.fi. Mikäli olette jonkun muun maan kansalainen, tarkistakaa teitä koskevat viisumimääräykset oman maanne suurlähetystöstä.

    Hintamme sisältävät kaikki verot ja maksut. Niiden lisäksi paikan päällä hintaan voidaan lisätä seuraavia kustannuksia

    • Paikalliset lentokenttäverot (esim. Thaimaassa).

    • Joissakin hotelleissa peritään paikallinen vero.

    • Paikalliskuljetukset lentokenttien välillä koneen vaihdon yhteydessä (esim. New Yorkissa, Pariisissa ja Lontoossa).

    • Huomaa, että jotkin lentoyhtiöt veloittavat maksun lentokentällä tehtävästä lähtöselvityksestä. Suosittelemme siksi lähtöselvitystä internetissä lentoyhtiön verkkosivuilla.

    Kuljetussäännöt
    Matkustajan vastuulla on perehtyä lentoyhtiön kuljetussääntöihin, nk. ”conditions of carriage for passengers and baggage”.

    Matkatavarat
    Matkustajan vastuulla on ymmärtää matkaa ja matkatavaroita koskevat säännöt. Matkustajan vastuulla on myös varata erikseen erikoismatkatavaroiden kuljetus (esim. golf-bag). Huomiothan, että tästä saattaa aiheutua lisäkuluja ja että erikoismatkatavaran kuljettamista ei voida taata etukäteen. Huomioithan myös, että matkatavara/t eivät aina sisälly valitun lipun hintaan. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä Opodo asiakaspalveluun varmistaaksesi, mitä lipun hintaan sisältyy.

    Hotelliluokitus
    Luokitusjärjestelmä vastaa toimittajiemme laatimaa luokitusta, eikä se välttämättä vastaa virallista luokitusta.

    Peruutukset ja muutokset

    Peruutuksiin ja muutoksiin sovelletaan toimittajan (lentoyhtiön/hotellin) ehtoja. Kyseisistä ehdoista riippumatta yrityksellä Opodo on oikeus periä hinnaston mukainen korvaus.

    Suosittelemme hankkimaan peruutusturvamme, joka koskee esim. äkillisiä sairastumisia ja kuolemantapauksia.

    Matkan muutokset ja peruutukset tehdään aina puhelimitse. Jos Opodo on suljettu ja lähtö on 24 tunnin kuluessa, tee peruutus ottamalla yhteyttä suoraan lentoyhtiöön/hotelliin ja ilmoita asiasta yritykselle Opodo sähköpostitse.

    Aikataulumuutokset/peruutetut lennot
    Matkustajan vastuulla on tarkistaa säännöllisesti lähtöajat lähtöön saakka sekä päivää ennen paluumatkaa. Aikataulumuutosten / lentojen peruutusten yhteydessä tieto uudesta aikataulusta lähetetään aina varauksessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.


    Opodo ei vastaa sähköposteista, jotka eivät jostain syystä tavoita vastaanottajaa, esim. roskapostisuodattimeen jääneistä sähköposteista.

    Lentoyhtiöt eivät ota huomioon mahdollisia vaikutuksia liittymälentoon, ellei kyseinen matka ole samassa varauksessa.

    Sisään-/uloskirjautuminen
    Sisäänkirjautuminen on mahdollista klo 24.00 saakka useimmissa hotelleissamme, ellei muuta ilmoiteta. Sisäänkirjautumisen pitää aina tapahtua vahvistuksessa saapumispäiväksi ilmoitettuna päivänä. Jos näin ei tehdä, hotellimajoitus peruutetaan eikä suoritettua maksua palauteta. Ota myös huomioon hotellin aukioloajat ja varmista, että hotelli on auki saapuessasi. Sinun vastuullasi on tarkistaa hotellin aukioloajat ja ilmoittaa hotellille mahdollisesta saapumisesta aukioloaikojen ulkopuolella.

    Uloskirjautuminen lähtöpäivänä tapahtuu hotellin sääntöjen mukaisesti. Jos lähtöaika on myöhäinen, matkustaja voi tiedustella hotellin vastaanotosta mahdollisuutta pitää huone lisämaksua vastaan.

    Huoneessa voi asua ainoastaan varattu henkilömäärä huonetyypistä riippumatta.

    Päivystysnumero
    Jos hotelliin kirjautumisessa ilmenee ongelmia normaalien aukioloaikojemme ulkopuolella, ota yhteyttä hotellipäivystykseemme. Päivystys käsittelee ainoastaan kiireelliset asiat. Puhelinnumero on varausvahvistuksessa. Ota muissa kysymyksissä yhteyttä yritykseen Opodo normaalien aukioloaikojemme aikana.

    Kuljetus
    Kuljetus hotelliin/hotellilta ei sisälly matkan hintaan.

    Lennon + hotellin varaaminen "Low Cost"-lennoilla:
    Halpalentoyhtiöiden lentoihin liittyy erityisehtoja. Näissä lennoissa on merkintä "Low Cost". Kun varaat verkkosivuillamme lennot ja hotellin, ja varauksessa on mukana "Low Cost" -matka, välitämme tietosi lentoyhtiölle. Lennon varaus tehdään suoraan varaajan ja lentoyhtiön välillä. Kun varaus on tehty valmiiksi, saat sähköpostilla kaksi varausvahvistusta, toisen lähettää lentoyhtiö ja toisen Opodo. Lentoyhtiöltä saamasi varausnumero tarvitaan lähtöselvityksessä. Vastaat kaikkien varaustietojen oikeellisuudesta.

    Kun lennot ja hotelli on varattu "Low Cost"-halpalennoilta, niihin ei voida tehdä muutoksia eikä rahoja palauteta.

    Aikataulumuutosten / lentojen peruutusten yhteydessä tieto uudesta aikataulusta tulee suoraan lentoyhtiöltä varauksessa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen. Matkustajan vastuulla on tarkistaa säännöllisesti lähtöajat lähtöön saakka sekä päivää ennen paluumatkaa. On myös matkustajan vastuulla, että Opodo saa tiedon uusista lentoajoista, jos lähtö- tai saapumispäivä muuttuu, sillä myös hotelliyöpymisen päivämääriä on muutettava.

    Opodo ei vastaa sähköposteista, jotka eivät jostain syystä tavoita vastaanottajaa, esim. roskapostisuodattimeen jääneistä sähköposteista. Lentoyhtiöt eivät ota huomioon mahdollisia vaikutuksia liittymälentoon, ellei kyseinen matka ole samassa varauksessa.

    Yrityksen Opodo varausmaksu halpalennoista veloitetaan varauksen yhteydessä. Toimitamme vahvistuksen lentoyhtiöltä tehdystä varauksesta, minkä jälkeen lentoyhtiö veloittaa varaajalta lennon veroineen. Useimmat halpalentoyhtiöt veloittavat enintään XX euron suuruisen varausmaksun henkilöä kohden. Varausmaksusta tiedotetaan lentoyhtiön varausvahvistuksessa. Kaikki maksut lennon hinta mukaan lukien voidaan ilmoittaa ja veloittaa muussa valuutassa (esim. GBP). Lisäksi lentoyhtiöt voivat veloittaa lisämaksuja lähtöselvitetyistä matkatavaroista sekä lennolla tarjottavista ruoista ja juomista.

    HOTELLIT – erityisehdot, jotka koskevat pelkän hotellin varaamista
    Hotelliluokitus
    Luokitusjärjestelmä vastaa toimittajiemme laatimaa luokitusta, eikä se välttämättä vastaa virallista luokitusta.

    Peruutukset ja muutokset

    Peruutuksiin ja muutoksiin sovelletaan hotellin ehtoja. Hotellin säännöistä riippumatta yrityksellä Opodo on oikeus hotellin maksun lisäksi periä hinnaston mukainen korvaus.

    Suosittelemme hankkimaan peruutusturvamme, joka koskee esim. äkillisiä sairastumisia ja kuolemantapauksia.

    Matkan muutokset ja peruutukset tehdään aina puhelimitse. Jos Opodo on suljettu ja lähtö on 24 tunnin kuluessa, tee peruutus ottamalla yhteyttä suoraan lentoyhtiöön ja ilmoita asiasta yritykselle Opodo sähköpostitse.

    Sisään-/uloskirjautuminen
    Sisäänkirjautuminen on mahdollista klo 24.00 saakka useimmissa hotelleissamme, ellei muuta ilmoiteta. Sisäänkirjautumisen pitää aina tapahtua vahvistuksessa saapumispäiväksi ilmoitettuna päivänä. Jos näin ei tehdä, hotellimajoitus peruutetaan eikä suoritettua maksua palauteta. Ota myös huomioon hotellin aukioloajat ja varmista, että hotelli on auki saapuessasi. Sinun vastuullasi on tarkistaa hotellin aukioloajat ja ilmoittaa hotellille mahdollisesta saapumisesta aukioloaikojen ulkopuolella.

    Uloskirjautuminen lähtöpäivänä tapahtuu hotellin sääntöjen mukaisesti. Jos lähtöaika on myöhäinen, matkustaja voi tiedustella hotellin vastaanotosta mahdollisuutta pitää huone lisämaksua vastaan.

    Huoneessa voi asua ainoastaan varattu henkilömäärä huonetyypistä riippumatta.

    Päivystysnumero
    Jos hotelliin kirjautumisessa ilmenee ongelmia normaalien aukioloaikojemme ulkopuolella, ota yhteyttä hotellipäivystykseemme. Päivystys käsittelee ainoastaan kiireelliset asiat. Puhelinnumero on varausvahvistuksessa. Ota muissa kysymyksissä yhteyttä yritykseen Opodo normaalien aukioloaikojemme aikana.

    Hotelliverot
    Tietyissä hotelleissa veloitetaan paikallinen vero, jonka matkustaja maksaa paikan päällä.

    JUNA – junamatkan varaamista koskevat erityisehdot

    Kuljetussäännöt
    Matkustajan vastuulla on perehtyä junaoperaattorin kuljetussääntöihin, nk. ”conditions of carriage for passengers and baggage”.


    Vahvistus
    Kun varaat junalipun, Opodo lähettää sähköpostilla vahvistuksen. Vahvistuksessa on kaksi eri varausnumeroa. Ensimmäistä käytetään yhteydenpidossa yrityksen Opodo kanssa ja toinen on junaoperaattorin varausnumero, jota käytetään junaan noustessa. Suosittelemme sekä vahvistuksen että lipun ottamista mukaan matkalle.

    Lippu
    Lippu lähetetään tekstiviestinä matkapuhelimeesi viimeistään 24 tuntia ennen lähtöä. Jos junaoperaattori ei tarjoa tekstiviestilippua, lippu on ”tulostettava e-lippu”. Junaoperaattori lähettää lipun sähköpostilla seitsemän päivää ennen lähtöä. Tulosta lippu ja ota se mukaan matkalle.

    Asiakkaan vastuulla on säästää tekstiviesti tai tulostettu e-lippu koko matkan ajan sekä esittää voimassa oleva henkilöllisyystodistus pyydettäessä.

    Matkapuhelinlippu toimitetaan ainoastaan ruotsalaisiin ja tanskalaisiin matkapuhelinliittymiin.

    Aikataulumuutokset
    Aikataulumuutosten yhteydessä junaoperaattori lähettää tietoa suoraan varauksen yhteydessä ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen tai matkapuhelinnumeroon. Tiedot löytyvät myös junaoperaattorin omilta verkkosivuilta. Opodo ei vastaa junien aikataulumuutosten ilmoittamisesta asiakkaalle.

    Peruutukset ja muutokset
    Yritykseltä Opodo ostetut junaliput eivät ole toimittajan sääntöjen mukaan uudelleenvaraus- tai takaisinmaksukelpoisia.



    YLEISET KÄYTTÖEHDOT

    Matkaa, kuljetusta, palvelua tai tuotetta koskeva sopimus solmitaan asiakkaan ja vastaavan toimittajan välillä. Opodo ei vastaa missään olosuhteissa siitä, että kolmas osapuoli (esim. toimittaja, kuten lentoyhtiö tai hotelli tai alihankkija tai muu matkanjärjestäjä) suorittaa tai toimittaa sopimuksen mukaisesti ne kuljetukset, palvelut tai tuotteet, jotka asiakas ostaa.

    Mikäli olette ostaneet pelkän lentokuljetuksen, ostajan/matkustajan vastuulla on tarkistaa kohdemaan viisumi-, läpikulkuviisumi-, passi- ja rokotussäännöt sekä varmistaa, että passi ja viisumi ovat voimassa tarvittavan ajan ja oikeuttavan matkustuksen ko. kohteeseen. Monet maat vaativat, että passin on oltava voimassa 6 kuukautta paluumatkan päivämäärästä. Säännöt muuttuvat jatkuvasti, joten vaikka ennen johonkin kohteeseen ei ole tarvinnut viisumia, voi se nyt olla toisin.

    Opodo ei vastaa asiakkaalle mistään epäsuorista tai välillisistä vahingoista (mukaan lukien tuotannon tai liikevaihdon väheneminen tai loppuminen, tappiot, jotka johtuvat siitä, että matkaa, kuljetusta, palvelua tai tuotetta ei ole voitu käyttää hyväksi halutulla tavalla, saamatta jäänyt voitto, joka johtuu siitä, että kolmannen osapuolen kanssa tehty sopimus purkautuu tai ettei sitä ole täysin noudatettu tai ettei sitä ole voitu solmia tai siitä seuraava vahingonkorvaus tai vastaavat tappiot tai saamatta jääneet tai pienentyneet voitot), jotka johtuvat kotisivujen tai sen sisällön käytöstä.

    Yleiset käyttöehdot
    Nämä käyttöehdot säätelevät kaikkea verkkosivujen ja niiden sisällön käyttöä. Opodo pidättää itsellään oikeuden muuttaa käyttöehtoja ilman ennakkoilmoitusta.

    Aineettomat oikeudet
    Kaikki aineettomat oikeudet (mukaan lukien tekijäoikeudet, tavaramerkkioikeudet ja patentit) verkkosivuihin ja sen sisältöön, mukaan lukien tekstit, luvut, hinnat, aikataulut, kuvat, graafiset kuvat ja kuviot (seuraavassa kaikkia näitä kutsutaan yhteisellä nimellä "sisällöksi") ovat Opodon tai Opodon alihankkijoiden ja yhteistyökumppaneiden omaisuutta. Saat hakea ja tulostaa kopioita näyttökuvista informaatiota omaan käyttöön haettaessa ja varauksia tehtäessä. Sitä vastoin on kiellettyä käyttää hyväksi web-sivuja ja niiden sisältöä kaupallisesti esim. niiden edelleen jakeluun tai julkaisemiseen ilman Opodon antamaa kirjallista lupaa.

    Väärinkäyttö
    Verkkosivuja ja niiden sisältöä ei saa käyttää keinottelutarkoituksessa tai väärien tai vilpillisten varausten tekemiseen - tarkoitusperästä riippumatta. Tämä ja muu väärinkäyttö voi olla rikollista ja voidaan ilmoittaa poliisille. Sitä paitsi se voi johtaa vahingonkorvausvastuuseen. Opodo pidättää itselleen oikeuden estää verkkosivuja tai niiden sisältöä väärinkäyttäneiltä pääsyn kaikille verkkosivuille tai niiden sisältöön tai osaan siitä.

    Salasanat ja vastaavat
    Käyttäjän velvollisuuksiin kuuluu pitää kaikki salasanat, käyttäjätunnukset ja muut koodit salaisina ja säilyttää ne asiattomien saavuttamattomissa. Jos käyttäjällä on useita koodeja, joita käytetään verkkosivujen yhteydessä, ne on säilytettävä erillään toisistaan. Käyttäjä vastaa hänen koodeillaan tehdyistä toimista. Koodin kadottaminen tai jo epäilys siitä, että joku asiaankuulumaton on saanut tietoonsa koodin, pitää ilmoittaa välittömästi Opodolle.

    Linkit
    Opodo ei ota mitään vastuuta sisällöstä, toimivuudesta, aineistosta yms., joka koskee Opodo verkkosivuille tai verkkosivuilta linkitettyjä muita verkkosivuja.

    Vastuu
    Verkkosivujen sisältö voi olla virheellinen tai puutteellinen johtuen teknisistä syistä, kirjoitusvirheistä tai muista syistä. Opodo ei ota vastuulleen sellaisia virheitä tai puutteita.

    Opodo ei takaa, että sisältöä voi käyttää johonkin tiettyyn tarkoitukseen tai että kolmannen osapuolen tarjoama sisältö on oikea, päivitetty tai täydellinen. Opodo ei takaa myöskään omistajuutta tai tekijänoikeutta kolmannen osapuolen tarjoamaan sisältöön. Käyttäjä hyväksyy, ettei Opodo ole vastuussa seurauksista, jotka johtuvat käyttäjän toiminnasta (tai toiminnan puutteesta), joka perustuu verkkosivujen sisältöön.

    Opodo ei takaa, että verkkosivuille on tietty pääsy tai tietyt vastausajat. Opodo sanoutuu irti kaikesta vastuusta niin suorista kuin epäsuorista vahingoista tai menetyksistä, jotka syntyvät seurauksena verkkosivujen sisällöstä (tai sen puuttumisesta), tai siitä että verkkosivut eivät toimi tyydyttävästi.

    Opodon tavoitteena on, että kaiken tietoliikenteen tulee olla vapaa viruksista, mutta Opodo ei ota itselleen vastuuta seurauksista, jotka johtuvat siitä, että tavoitetta ei saavuteta.

    Sisältö tarjotaan "SELLAISENA KUIN SE ON".

    TIETTYÄ KULJETUSTA, PALVELUA TAI TUOTETTA KOSKEVA SOPIMUS SOLMITAAN KÄYTTÄJÄN JA VASTAAVAN ALIHANKKIJAN TAI MATKANJÄRJESTÄJÄN VÄLILLÄ. OPODO EI OTA MISSÄÄN OLOSUHTEISSA VASTUUTA SIITÄ, ETTÄ KOLMAS OSAPUOLI (ESIM. ALIHANKKIJA TAI MATKANJÄRJESTÄJÄ) SUORITTAA TAI TOIMITTAA SOPIMUKSEN MUKAISESTI NE KULJETUKSET, PALVELUT TAI TUOTTEET, JOTKA KÄYTTÄJÄ OSTAA.

    OPODO EI VASTAA MISSÄÄN OLOSUHTEISSA EPÄSUORISTA TAPPIOISTA (MUKAAN LUKIEN TUOTANNON TAI LIIKEVAIHDON VÄHENEMINEN TAI LOPPUMINEN, TAPPIOT, JOTKA JOHTUVAT SIITÄ, ETTÄ KULJETUSTA, PALVELUA TAI TUOTETTA EI OLE VOITU KÄYTTÄÄ HYVÄKSI HALUTULLA TAVALLA, SAAMATTA JÄÄNYT VOITTO, JOKA JOHTUU SIITÄ, ETTÄ KOLMANNEN OSAPUOLEN KANSSA TEHTY SOPIMUS PURKAUTUU TAI ETTEI SITÄ OLE TÄYSIN NOUDATETTU TAI ETTEI SITÄ OLE VOITU SOLMIA (TAI SIITÄ SEURAAVA VAHINGONKORVAUS TAI VASTAAVAT TAPPIOT TAI SAAMATTA JÄÄNEET TAI PIENENTYNEET VOITOT), JOTKA AIHEUTUVAT KÄYTTÄJÄLLE SEURAUKSENA VERKKOSIVUJEN TAI SEN SISÄLLÖN KÄYTTÄMISESTÄ.

    Sovellettavissa oleva laki
    Verkkosivuja tai sen käyttöä koskevissa kiistoissa tulee soveltaa Suomen lakia ottamatta huomioon lakivalintasääntöjä.

    HUOM! Kiistat ja muut ehdot, jotka koskevat käyttäjän ostamaa kuljetusta, tuotetta tai palvelua säädellään siinä sopimuksessa, jonka käyttäjä solmii vastaavan alihankkijan tai matkanjärjestäjän kanssa.

    HENKILÖTIETOSUOJA

    Sopimusosapuoli
    Asiakkaan sopimusosapuolena toimii Travellink AB, Sverige

    Seuraavassa kerrotaan, miten Opodo käsittelee vastaanottamiaan henkilötietoja. Käsittelyä säätelee tietysti myös henkilötietolaki ja muut säädökset.

    Varauksen tai tilauksen yhteydessä annat meille henkilötietoja, esim. nimesi, osoitteesi ja korttinumerosi, joita käsitellään sähköisesti. Opodo luovuttaa henkilötietojasi kolmannelle osapuolelle ainoastaan silloin, kun niitä tarvitaan tilauksesi tekemisen, hallinnoimisen, veloittamisen tai muun käsittelyn yhteydessä. Näihin osapuoliin lukeutuvat yritykset ja viranomaiset sekä EU:n ja EEC:n sisällä että ulkopuolella, esim. lentoyhtiöt, hotellit ja muut, joilta varaat palveluja.Käytämme henkilötietojasi markkinointiin vain, jos olet antanut siihen suostumuksesi. Muussa tapauksessa niitä käytetään vain suorittamiesi ostojen toteuttamiseksi. Opodo tekee aktiivisesti työtä henkilötietojen väärinkäytösten ja häviämisten estämiseksi.

    Erityisesti yritysasiakkaille
    Yritysasiakkaille tarjotaan mahdollisuus yksinkertaistaa varauksiaan, laskutustaan jne. Tämä edellyttää henkilötietojen käsittelyä meidän tai yhteistyökumppaneidemme tietokannoissa. Tämä tapahtuu vain sinun myöntymykselläsi. Sen annat kirjautuessasi ensimmäistä kertaa palveluumme. Samalla myönnät Opodo oikeuden käyttää tietoja markkinointitarkoituksiin. Henkilötietosi saatetaan ajaa ristiin muiden Opodo -rekisterien kanssa päivitystarkoituksiin. Ellet olet käyttänyt käyttäjäprofiiliasi vuoteen, saattaa Opodo poistaa sen.

    Erityisesti vapaa-ajan asiakkaille
    Sinä joka olet täyttänyt 18-vuotta voit varata matkoja Opodolta. Varauksen tai tilauksen yhteydessä antamiasi henkilötietoja käytetään ainoastaan varauksen tekemiseen, hallinnointiin, käsittelyyn ja veloittamiseen tai tilauksen toimittamiseen (esimerkiksi sähköinen uutiskirje).

    Virheellisten tietojen oikaisu
    Opodo oikaisee pyytämättä havaitsemansa virheelliset henkilötiedot. Havaitessasi tästä huolimatta virheellisiä tietoja olemme kiitollisia jos ilmoitat niistä meille, jotta voimme oikaista, estää tai poistaa ne.

    Sinulla on myös oikeus kerran vuodessa kirjallisesti pyytää tietoa niistä sinua koskevista henkilötiedoista, joita käsitellään. Voit koska tahansa jättää meille ilmoituksen, että sinua koskevia henkilötietoja ei jatkossa saa käyttää suoramarkkinointiin. Henkilötietovastaava Travellink AB, Erik Wikander, Box 1108, SE 172 22 Sundbyberg, Sweden,(y-tunnus 556596-2650) Puh: +46 8 56 20 60 00.

    Opodo vastaa käsiteltävistä henkilötiedoista ja voit koska tahansa olla meihin yhteydessä jollakin yllä mainituista tavoista.

    Tulosta